Jak biznes buduje swoją markę

Marka i reputacja to w polskim biznesie bliskie sobie określenia. Firma mająca dobrą reputację ma jednocześnie dobrą markę, a dobra marka, to dobra reputacja. Na dobrą markę trzeba sobie zapracować solidnością, szanowaniem klientów i bardzo dobrą jakością. Wiele firm nie musi korzystać z drogich medialnych reklam, ponieważ już sama ich marka to doskonała reklama. Często się zdarza, że jedna firma reklamuje inną pod swoim szyldem. Warunek musi być jeden – takie same zasady obowiązują w reklamowanym biznesie. Jedną z polskich firm znanych również na świecie w kręgach turystycznych i hotelarskich była firma Orbis. Przez dziesiątki lat każdy wiedział, że zarówno noclegi jak i wycieczki pod szyldem i marką Orbisu były bez zarzutu, profesjonalnie zorganizowane. Niestety, w przypadku tej firmy, biznes z Orbisu przeniósł się do innej, zagranicznej marki, która zaczęła wchodzić na polski rynek, co stało się powodem upadku Orbisu. Najpierw zlikwidowano markę Orbis w hotelarstwie, nieco później w turystyce. Jest to o tyle ciekawy przypadek, że każdemu właścicielowi firmy zależy na utrzymaniu i promowaniu swojej marki, niestety, na tym przykładzie widzimy, że chciano doprowadzić do likwidacji szyldu, który przez wiele lat przynosił wszystkim korzyści. Markę zdobywa się latami. Jeżeli już jakiś biznes wejdzie na szczyt, powinien myśleć jak się na nim utrzymać i jak nadal utrzymać przy sobie wiernych klientów.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.